Gæsteblog: Stram op

Ugen gæsteblogger er Camilla Søgaard – Camilla laver en blogserie på 12 afsnit om hvordan man kommer af med de stædige kilo – fra frieriet frem til hvordan man fastholder vægttabet når bryllupsrejsen er overstået.

Camilla er centerleder, uddannet fitnessinstruktør og kostvejleder.

Den tredje blog i serien handler om kropstyper og hvordan man får strammet op til kjolen.

Så er vi nået til tredje del, i denne 12 måneders serie. Har du ikke læst del 1 og 2, kan disse læses her: Fem dårlige vaner – Tre træningsformer

Nu skal der fokus på kjolen. Eller mere præcist DIN kropsform. Vi kender alle de forskellige kropstyper og måske du allerede ved hvilken en du er? Her vil vi gennemgå de forskellige kropstyper med en beskrivelse af typen, hvad du skal have fokus på under træning og hvilke øvelser du kan lave. Derudover kommer jeg også med et enkelt mad tip, der kan hjælpe dig på vej.

Øvelserne, kan laves i fitness centre, men kan også laves derhjemme i stuen. Søg gerne på øvelsen og med ordet “hjemme” bagpå. Så kommer der en masse muligheder frem, med og uden vægte.

Kropsform

  • Pæreform

    Beskrivelse: Er du pæreformet, så befinder størstedelen af din kropsvægt på underkroppen. Du har måske brede hofter og et større bagparti. Din talje er oftest slank og med smalle skuldre.

    Træningsform: Vi skal her have fokus på overkroppen, så der kommer mere timeglasfigur. Især skuldre og ryg skal trænes op, så der kommer en flot V-form på ryggen. Dette betyder selvfølgelig ikke, at du fulstændig skal glemme underkroppen – men overkroppen skal være i fokus.

    Øvelser: Armbøjninger, pull-ups, skulderpres og rows kan med fordel komme med i dit program.

    Mad tip: Pæreformede kvinder lagrer mindre fedt, når posten har en fin balance mellem fedt, proteiner og kulhydrater. Men øses fedtet for meget, så vil det lagrer sig forkert. Sørg derfor, for at få en masse grøntsager ind i kosten. Især i dine mellemmåltider, som måske kunne bestå af 200 gram gulerødder og 15 mandler.

  • Æbleform

    Beskrivelse: Du er rundere og fyldigere på overkroppen. Især din talje og/eller ryg kan være et af stederne hvor fedtet har sat sig. Dine ben kan være lidt tynde og numsen har ikke så meget fylde.

    Træningsform: Vi skal her have fokus på dine ben og balder. Så der kan blive opbygget noget muskelmasse op omkring underdelen, så hele kroppen passer sammen.

    Øvelser: Squats, lunges, step ups og planken kan med fordel komme med i dit program.

    Mad tip: Prøv at få flere små måltider ind i din hverdag. Folk med æbleformen, producerer ofte mere insulin end andre, hvilket betyder at det er svært at holde et stabilt blodsukker niveau – og man får derved hurtigere lyst til søde sager. Så prøv at få 3 “større” måltider” og så få 2-3 mellemmåltider ind. Mine klienter får ofte 1 knækbrød, 100 gram hytteost og tomater som mellemmåltid.

  • Bananform

    Beskrivelse: Denne kropsform er hvor dine hofter og skuldre er næsten lige brede. Du går meget lige op og ned og din talje er måske ikke-eksisterende.

    Træningsform: Her skal vi have trænet hele kroppen. Din krop harmonerer allerede rigtig fint, men da vi skal have lidt former ind, kan du både lave æble og pæreøvelser.

    Øvelser: Armbøjninger, pull-ups, squats, lunges, planken, skulderpres og benpres kan med fordel komme med på dit program.

    Mad tip: Banen er lidt svære at give madtips til, da de ofte er mere forudsigelige. Bananer er dog oftest nogen, der spiser en lidt mindre morgenmad. Men sørg for at få energi fra morgenstunden. Her vil jeg anbefale en omelet med lidt rugbrød. Netop for at få lidt fylde i maven, til resten af dagen.

Pinkstudio by Angelina Devine Sabine-og-Jonas-549 Gæsteblog: Stram op Bryllup
Book Camilla som din sundhedsvejleder.
Brug koden “pinkstudio15” og få 15% rabat på kostplaner, træningsplaner eller forløb (Koden gælder til og med 31/1 – 2020)

Læs mereBesøg hjemmesiden Kontakt CamillaSend en email

Om Camilla og hendes gæsteblog-serie


Camilla Søgaard:

Mit navn er Camilla. Jeg er uddannet kostvejleder og personlig træner. Jeg har derudover arbejdet som blogger og selvstændig kostvejleder under navnet sundhedsvejlederen, de sidste par år. Nu er jeg centerleder i et odenseansk fitness center. Jeg har størstedelen af min barndom været undervægtig. Da jeg blev 15, boede jeg i USA, hvor jeg blev overvægtig. Da jeg ét år senere tog tilbage til Danmark, vejede jeg nær de 100 kg. Jeg fik derfor interessen for træning og kost – og hvad det gør for kroppen. Jeg fik kæmpet mig igennem en lang hård kamp og stod her sidste år på scenen i kategorien Bikini Fitness, til newcomers i bodybuilding.

OM DENNE SERIE

I vil de næste mange måneder, få et indblik i det at tabe sig, holde vægten og få et sundere og bedre syn på kost og træning. Samtidig vil jeg i denne serie, sætte det sammen med at – DU SKAL GIFTES! Jeg tager emner op, som jeg ved alle  brude enten stresser over eller tænker på. Vi vil i denne serie have fokus på de store begivenheder i hele “forlovelse perioden” og sætte dem sammen med sundhedsrelateret emner. Lyder det sjovt? Så følg endelig med. Hver måned tager jeg et nyt emne op.

GENERELT
Instagram: @sundhedsvejlederen
Hjemmeside: www.sundhedsvejlederen.dk

Alle der bestiller kostplaner, træningsplaner eller forløb, får 15% ved brug af koden “pinkstudio15”. (Koden gælder til og med 31/1 – 2020)

Pinkstudio by Angelina Devine camilla Gæsteblog: Stram op Bryllup
Mangler i bryllupsfotograf? Book et uforpligtende møde på tlf. 31 13 87 21