Gæsteblog: Kosten og vægttab.

Ugen gæsteblogger er Camilla Søgaard – Camilla laver en blogserie på 12 afsnit om hvordan man kommer af med de stædige kilo – fra frieriet frem til hvordan man fastholder vægttabet når bryllupsrejsen er overstået.

Camilla er centerleder, uddannet fitnessinstruktør og kostvejleder.

Vi er nået til femte del, i denne 12 måneders serie. Har du ikke læst de første kapitler, kan disse læses her: Fem dårlige vaner – Tre træningsformerStram opBeliggenhed, Beliggenhed, Beliggenhed

Nu er du måske et sted i dit vægttabsforløb, hvor du er gået lidt i stå. Måske du er gået i stå med maden, træningen eller motivationen. Så den skal vi selvfølgelig have op igen! Er du stadig fuldt motiveret til at tabe de sidste kg inden bryllupsdagen, så FEDT! Så har jeg her bare lidt ekstra inspiration.

I de næste 4 afsnit, vil jeg hjælpe jer med jeres mad – eller i hvert fald inspirationen til jeres mad og gøremåde.

I dette vil vi snakke lidt om hvordan og hvorledes det nu er med kosten.

Kosten er sat ud til at være 70% af et vægttab. Så kan man træne nok så meget, men hvis kosten ikke hænger sammen og man måske snacker for ofte – ja, så kan det være ligegyldigt.

Det handler om at finde en god balance. Mest så man ikke skal være på kur resten af sit liv. Men så man faktisk kan leve livet, uden at ødelægge ens vægttab.

Så her kommer mine råd til hvordan du gør dit vægttab nemmere og mere overskueligt:

[1]

Ovenstående billede er af selve udregningen. Her skal du skrive dit køn, alder, højde, vægt og dit aktivitetsniveau.

Herefter vil der i nedenstående rubrik så hvad dit ligevægtsindtag er – altså hvad du skal indtage for at holde kroppen på status qua. Dit “bulk” indtag er hvis du vil tage på og dit “cut” er så hvis du skal tabe dig.

SÅ nu ved du altså hvor mange kalorier du må indtage.

2. Måske en app kan blive din nye bedste ven
Du har måske allerede hørt eller måske allerede downloadet en app, der skal hjælpe dig med at spise efter dit indtag.
Jeg elsker selv myfitnesspal app’en. Men ved også at mange bruger Lifesum. Begge er to helt geniale apps, hvor du kan skrive alt din mad ind. Du kan endda scanne stregkoder, så tallene automatisk kommer ind.
Nu lyder det måske besværligt, at du skal logge alt din mad. Men tro mig, du kommer hurtigt ind i rytmen og du vil få en meget dybere forståelse af din mad. Måske du finder ud af, at de kartoffelchips ikke er alle kalorierne værd? Mine klienter får i hvert fald hurtigt et “reality check”, når de pludselig ser hvor mange kalorier de egentlig indtager.

Jeg håber at disse to råd, var brugbare og at det kan få motivationen lidt op igen eller måske kan give lidt friske øjne.

[1] https://fitness-blog.dk/ligevaegtsindtag-beregner/

Fem dårlige vaner til fem gode vanner

  • Hvor meget må du få?

    Ja, det første man skal have styr på, er selvfølgelig hvor meget mad man må få, for at man kan tabe sig. Dette udregnes via en ligevægtsindtag udregning. Hvis du på google søger “ligevægtsindtag” kommer der en masse online udregningsredskaber frem. Selv bruger jeg: Fitness-blog.dk Her skal du skrive dit køn, alder, højde, vægt og dit aktivitetsniveau. Herefter vil der i nedenstående rubrik så hvad dit ligevægtsindtag er – altså hvad du skal indtage for at holde kroppen på status qua. Dit “bulk” indtag er hvis du vil tage på og dit “cut” er så hvis du skal tabe dig. Så nu ved du altså hvor mange kalorier du må indtage.

  • Måske kan en app blive din nye bedste ven?

    Du har måske allerede hørt eller måske allerede downloadet en app, der skal hjælpe dig med at spise efter dit indtag. Jeg elsker selv myfitnesspal app’en. Men ved også at mange bruger Lifesum. Begge er to helt geniale apps, hvor du kan skrive alt din mad ind. Du kan endda scanne stregkoder, så tallene automatisk kommer ind. Nu lyder det måske besværligt, at du skal logge alt din mad. Men tro mig, du kommer hurtigt ind i rytmen og du vil få en meget dybere forståelse af din mad. Måske du finder ud af, at de kartoffelchips ikke er alle kalorierne værd? Mine klienter får i hvert fald hurtigt et “reality check”, når de pludselig ser hvor mange kalorier de egentlig indtager. Jeg håber at disse to råd, var brugbare og at det kan få motivationen lidt op igen eller måske kan give lidt friske øjne.

I de sidste par afsnit vil jeg komme med et par opskrifter på morgenmad, snacks og dessert. Så vi kan få lidt mere inspiration til hverdagens retter og måske få et par sundere vaner undervejs.
Pinkstudio by Angelina Devine Rikke-og-Mikkel-739 Gæsteblog: Kosten og vægttab. Bryllup Gæsteblogs Nyheder
Book Camilla som din sundhedsvejleder.
Brug koden “pinkstudio15” og få 15% rabat på kostplaner, træningsplaner eller forløb (Koden gælder til og med 31/1 – 2020)

Om Camilla og hendes gæsteblog-serie


Camilla Søgaard:

Mit navn er Camilla. Jeg er uddannet kostvejleder og personlig træner. Jeg har derudover arbejdet som blogger og selvstændig kostvejleder under navnet sundhedsvejlederen, de sidste par år. Nu er jeg centerleder i et odenseansk fitness center. Jeg har størstedelen af min barndom været undervægtig. Da jeg blev 15, boede jeg i USA, hvor jeg blev overvægtig. Da jeg ét år senere tog tilbage til Danmark, vejede jeg nær de 100 kg. Jeg fik derfor interessen for træning og kost – og hvad det gør for kroppen. Jeg fik kæmpet mig igennem en lang hård kamp og stod her sidste år på scenen i kategorien Bikini Fitness, til newcomers i bodybuilding.

OM DENNE SERIE

I vil de næste mange måneder, få et indblik i det at tabe sig, holde vægten og få et sundere og bedre syn på kost og træning. Samtidig vil jeg i denne serie, sætte det sammen med at – DU SKAL GIFTES! Jeg tager emner op, som jeg ved alle  brude enten stresser over eller tænker på. Vi vil i denne serie have fokus på de store begivenheder i hele “forlovelse perioden” og sætte dem sammen med sundhedsrelateret emner. Lyder det sjovt? Så følg endelig med. Hver måned tager jeg et nyt emne op.

GENERELT
Instagram: @sundhedsvejlederen
Hjemmeside: www.sundhedsvejlederen.dk

Alle der bestiller kostplaner, træningsplaner eller forløb, får 15% ved brug af koden “pinkstudio15”. (Koden gælder til og med 31/1 – 2020)

Pinkstudio by Angelina Devine camilla Gæsteblog: Kosten og vægttab. Bryllup Gæsteblogs Nyheder
Mangler i bryllupsfotograf? Book et uforpligtende møde på tlf. 31 13 87 21