Gæsteblog: Fem dårlige vaner

Ugen gæsteblogger er Camilla Søgaard – Camilla laver en blogserie på 12 afsnit om hvordan man kommer af med de stædige kilo – fra frieriet frem til hvordan man fastholder vægttabet når bryllupsrejsen er overstået.

Camilla er centerleder, uddannet fitnessinstruktør og kostvejleder.

Hendes første blog indlæg handler om hvordan man ved at ændre fem små dårlige vaner til gode vaner, får gang i vægttabet!

TILLYKKE! Det er det første jeg vil starte dette indlæg med. Tillykke med at, din udkårne nu har friet til dig. I har måske allerede talt om, hvilket slags bryllup i ønsker. Et smukt sommerbryllup udendørs eller måske et vidunderligt vinterbryllup med sneen faldende udenfor. Lige meget hvad i har i tankerne, så sidder du måske allerede nu og drømmer om at tabe dig. Om det er 5, 10 eller 15 kg, så går mange kommende kvinder og drømmer om at tabe sig. Det ved jeg i hvert fald, at jeg ofte selv gør. For er vi kvinder ikke altid på en eller anden slags kur? Måske du nu tænker – “jamen, det er da fuldstændig urealistisk. Hvordan har jeg tid til både at tabe mig, IMENS jeg stresser over alle detaljerne til mit bryllup”

BARE ROLIG!

Et vægttab handler om vaner. Vaner tager cirka 3 måneder at få implementeret. Så start i det små.

Du får her 5 “dårlige” vaner, som er de mest almindelige og hvordan de bliver de 5 bedre vaner. Dette kan være nøglen til de stædige kilo. Det handler ikke om en masse kurer, hvor du så efter kuren, tager alle kg på igen. Implementer én ting af gangen. Start med punkt nr 1, og kør det et par uger, indtil du er inde i rutinen. Derefter tager du endnu et punkt og endnu et punkt. Jeg kan love dig, at får du implementeret de her 5 handler ikke om en masse kurer, hvor du så efter kuren, tager alle kg på igen.  Så vil kiloene rasle af dig i et tempo, hvor din krop kan følge med – og vigtigst af alt, de vil forblive af!

Fem dårlige vaner til fem gode vanner

  • Handl altid på fuld mave

    Du kender det måske. Du har fået fri fra arbejde og skal ud og handle. Sidst du spiste var til frokost klokken 12.00 i kantinen. Du får handlet ind til aftensmad, men som du går op mod kassen, går du direkte igennem slik afdelingen. Du ser et godt tilbud på chokolade, slik, chips og lige pludselig ligger der for 50-100 kroners slik. JEG KENDER DET! Det bedste du kan gøre, er at handle imens du er mæt. Én times tid før du har fri fra arbejde, så spis en lille håndfuld mandler eller en banan. Så vil du mærke, at det er meget nemmere at gå forbi slik afdelingen næste gang, du handler ind.

  • Den værste fjende for folk der skal tabe sig, er klokken 20.00 foran fjernsynet. Et tidspunkt hvor det er familie tid. Man sidder med sin familie eller venner og hygger sig. I Danmark er ordet “hygge” ofte associeret med mad. Men hvorfor er det, at hygge og mad altid skal ende op i slik? Hvorfor er det ikke lige så hyggeligt at sidde med bladselleri imellem tænderne? Tja, det er den vane vi skal prøve at få omvendt. Der er mange af alternativer til slik. Nellie Dellies og easis har lavet nogen slik alternativer, uden sukker og med færre kalorier. Gajoler er også et kanon alternativ, hvis man i løbet er dagen, har brug for noget sødt. Jeg giver selv mine klienter et “aften snack” måltid, som enten er grøntsager skåret i skiver med humus som dyppelse, en Smoothie lavet af en halv banan, 100 gram bær, lidt proteinpulver og vand. Smoothien kan enten drikkes eller smides i en skål og spises som smoothiebowl. Find et alternativ, der passer dig!

  • Få mere aktivitet ind i hverdagen

    Hvis man ikke føler at man har tid eller overskud, til at træne i et fitness center hver dag, så kan man implementere små aktiviteter i løbet af dagen. Sidder du på et kontor med et hæve/sænke bord, kan du med fordel stå op 1 time, sidde ned to, stå op 1 time osv. Derudover kan man få en del motion ind i sin hverdag, ved at tage cyklen eller gå på arbejde i stedet for bil. Så sidder man heller ikke i morgen eller eftermiddags trafikken og bliver sur, over at man ingen vegne kommer. Så win win både på motionssiden og mentalt. Har du elevator på arbejde eller i din lejlighedskompleks, så vil det selvfølgelig også give mere at tage trapperne. Hvis ikke op, så i det mindste bare ned. Det giver en del på kalorie kontoen. Derudover er trapper også en god mulighed for at få strammet baller og lår op og det vil også være med til at styrke din koordination. Jeg foreslår altid mine klienter, at få gået minimum 10.000 skridt om dagen. Dette vil både trapper og cykling bidrage med. Måske en lille 30 minutters aftentur efter aftensmad, er en mulighed? En gåtur rundt om blokken giver mere end man lige tror.

  • Spis regelmæssigt

    Du har måske læst et sted, at det at springe måltider over bidrager til et vægttab! MEN NEJ! Du skal ikke på en kur, hvor du skal spise 500 kalorier hver anden dag. En kur hvor sukker er forbudt eller hvor kulhydrater er noget djævlen har skabt. NEJ! Kalorieunderskud er nøglen til vægttab. Så du skal ikke springe morgenmad eller frokost over, fordi du tror at det vil give dig et hurtigt vægttab. Normalt, når jeg kommer til at springe et måltid over, så bliver jeg sur på alle omkring mig og min mave knurre noget så forfærdeligt. Alt jeg kan tænke på, er hvornår jeg skal spise igen. Dette resulterer oftest i, at jeg overspiser voldsomt meget til aftensmåltidet. Så spis reglmæssigt, så dit blodsukker er stabilt hele dagen igennem. Netop så du ikke falder i. Om det for dig er 3 måltider om dagen eller 6 måltider, er op til dig og din krops behov. Jeg vil til enhver tid anbefale 3 hovedmåltider og 3 mindre måltider dagligt.

  • Væske er ofte en “snyder”

    Et andet sted, hvor du kan spare kalorier er i sin drikkelse. Det er vigtigt at få masser af væske i løbet af dagen. Men ofte er det væsker, der er fyldt med en masse “skjulte” kalorier. Vand er sundt – især på kalorie kontoen. Vand indeholder 0 kalorier og indeholder en masse mineraler. Ser vi på en coca cola, så er der 42 kalorier pr 100 gram – i en zero er der 0 kalorier. Så er du en af dem, der elsker din coca cola, så får du altså 210 kalorier indenbords for hver 0,5L. Dette er normalt hvad man ville spise til et mellemmåltid. Så overvej om du ikke skal skifte til zero, light eller pepsi max. I mælk er der også meget at spare. Skummeltmælk og minimælk er de mælke med færrest kalorier. I sødmælk er der næsten dobbelt så mange kalorier i, som skummetmælk. Sødmælk og letmælk er klart de største “syndere”. Så overvej, om der på dine havregryn, ikke skal hældes skummetmælk på i stedet for sødmælk. Næste gang du er nede at handle, kan du med fordel vende dine væsker om og se på næringsindholdet og se hvor mange kalorier der er pr 100 gram. Du kan sagtens spare en 3-500 kalorier på bare at skifte din drikkelse ud med alternativer. Så husk – implementering og handling er de bedste måder, at opstarte et vedvarende og sikkert vægttab.

Pinkstudio by Angelina Devine Rikke-og-Mikkel-646 Gæsteblog: Fem dårlige vaner Bryllup Gæsteblogs Nyheder  vægttab tips sundhed kost bryllup
Book Camilla som din sundhedsvejleder.
Brug koden “pinkstudio15” og få 15% rabat på kostplaner, træningsplaner eller forløb (Koden gælder til og med 31/1 – 2020)

Læs mereBesøg hjemmesiden Kontakt CamillaSend en email

Om Camilla og hendes gæsteblog-serie


Camilla Søgaard:

Mit navn er Camilla. Jeg er uddannet kostvejleder og personlig træner. Jeg har derudover arbejdet som blogger og selvstændig kostvejleder under navnet sundhedsvejlederen, de sidste par år. Nu er jeg centerleder i et odenseansk fitness center. Jeg har størstedelen af min barndom været undervægtig. Da jeg blev 15, boede jeg i USA, hvor jeg blev overvægtig. Da jeg ét år senere tog tilbage til Danmark, vejede jeg nær de 100 kg. Jeg fik derfor interessen for træning og kost – og hvad det gør for kroppen. Jeg fik kæmpet mig igennem en lang hård kamp og stod her sidste år på scenen i kategorien Bikini Fitness, til newcomers i bodybuilding.

OM DENNE SERIE

I vil de næste mange måneder, få et indblik i det at tabe sig, holde vægten og få et sundere og bedre syn på kost og træning. Samtidig vil jeg i denne serie, sætte det sammen med at – DU SKAL GIFTES! Jeg tager emner op, som jeg ved alle  brude enten stresser over eller tænker på. Vi vil i denne serie have fokus på de store begivenheder i hele “forlovelse perioden” og sætte dem sammen med sundhedsrelateret emner. Lyder det sjovt? Så følg endelig med. Hver måned tager jeg et nyt emne op.

GENERELT
Instagram: @sundhedsvejlederen
Hjemmeside: www.sundhedsvejlederen.dk

Alle der bestiller kostplaner, træningsplaner eller forløb, får 15% ved brug af koden “pinkstudio15”. (Koden gælder til og med 31/1 – 2020)

Pinkstudio by Angelina Devine camilla Gæsteblog: Fem dårlige vaner Bryllup Gæsteblogs Nyheder  vægttab tips sundhed kost bryllup
Mangler i bryllupsfotograf? Book et uforpligtende møde på tlf. 31 13 87 21